Halmazokról interaktívan
Általános iskolában már sokat tanultak a diákok halmazokról, ezt a tudást bővítik ki a középiskola első év folyamán. Mivel van már korábbi ismeretük erről, ezért sokkal érdekesebben lehetne a tanulni a halmazokról interaktívan. Arról fog szólni ez az írás, hogy mit is jelent interaktívan tanulni középiskolás matek témaköröket, például konkrétan most a halmazokat.
Mit kell tudni a halmazokról a középszintű matek érettségin?
Erről már korábban részletesen írtam, amit ebben a blogcikkben újra el lehet olvasni.
Ezért itt most csak összefoglalom röviden, felsorolásszerűen mit is kell a középszintű matek érettségi ismerni ebből a témakörből. Ismerni kell és alkalmazni a következőket: halmaz megadása, eleme, halmazok egyenlősége, részhalmaz, üreshalmaz, véges, illetve végtelen halmaz, valamint a komplementer halmaz.
Meg kell tudni oldani halmazművelettel (metszet, unió, különbség) kapcsolatos feladatokat. A véges halmazok elemszámát is meg kell tudni határozni, valamint két vagy három halmaz esetén logikai szitás feladatoka is előfordulhatnak a középszintű matematika érettségin.
Mi az az interaktív tanulás?
Interaktív tanulásról akkor beszélünk, amikor a tanuló aktívan részt vesz a tanulás folyamatában. Tehát nem csak figyel és passzívan van jelen, esetleg leírja a tanár által mondottakat vagy lemásolja a tanár által megoldott feladatokat. Ez utóbbiból, azaz a passzív tanulásból ugyanis sokkal kevesebb információ ragad meg hosszútávon.
Ezzel ellentétben az aktív tanulással nagyobb rutin szerezhető. Például matekból az interaktív tanulási módszerrel pont a feladatok megoldása gyakorolható be.
Sokan aktív tanulásnak nevezik azt is, amikor a tanár és a diák kommunikál egymással. Természetesen ekkor is van aktivitás, és már egy fokkal jobb is, mint az előadás féle passzív tanulás. Azonban matekból ez még nem elég, ugyanis ennél a tantárgynál az önálló feladatmegoldás megtanulása a cél. Ez pedig csak gyakorlás útján fog sikerülni.
A feladatok önálló megoldásának a begyakorlását pedig nagyban segítik az interaktív videók, interaktív feladatlapok alkalmazása a tanulás során. Bár ez is csak akkor igaz, ha a megoldás egyszerű közlése helyett egy részletesen levezetett magyarázatot is kap a diák.
Hogyan lehet tanulni halmazokról interaktívan?
A halmazos feladatok megoldásánál sokszor fel kell sorolni a halmazműveletek eredményét. Ezek a feladattípusok hosszas, részletes levezetést nem igazán igényelnek. Éppen ezért a halmazokkal megoldható feladatok drag and drop módszerrel interaktívan könnyen taníthatók, tanulhatók.
Képzeld csak el, a feladat elolvasása után a megadott Venn-diagramba, egyszerűen csak be kell húzni a megfelelő helyre a megfelelő elemet. A halmazábrát az érettségi feladatoknál is sokszor készen megkapják a vizsgázók, tehát ott sem nekik kell lerajzolni azt.
Természetesen nem csak a fogd és vidd feladattípust lehet alkalmazni, amikor halmazokról interaktív feladatokat készítünk. Számos kérdéstípust lehet itt is kipróbálni, pl. igaz-hamis kérdések, feleletválasztós, többszöri feleletválasztós feladatok, vagy akár lyukas szöveg kitöltése.
Az ilyen sokféle, változatos kérdések alkalmazásával az interaktív, kérdezve tanulás még a halmazok témakörében is érdekesebb a diákok számára. Ezáltal sokkal kevesebbet kell írni, gyorsabb lesz a feladatok megoldása, vagyis kevesebb idő alatt több feladatot tudnak önállóan megoldani, begyakorolni.
Javaslom, hogy próbálja ki középiskolás gyermeked ezt a tanulási módszert. Így kevesebb időráfordítással, érdekesebben, valamint hatékonyabban tud majd matekot tanulni. Sőt az önbizalmát is növeli, hiszen, ha jól oldja meg a feladatot azon kívül, hogy a rendszer azonnal kijavítja azt, még dicséretet is kap. Szóval mutasd meg neki ezt a videót, hogy láthassa milyen egy interaktív videóból tanulni.
Éva
GOMATEK