Ezzel a módszerrel a Te középiskolás gyermeked is jobb lehet matekból

Sokan mire középiskolába kerülnek már megutálják a matekot. Úgy gondolják, azt tapasztalják, hogy ők matekból nem tudnak jó eredményt elérni. Sőt mivel köztudott, hogy a középiskola nehezebb, mint az általános iskola, ezért elkönyvelik magukban, hogy biztosan rontani is fognak.

Ha a te gyermeked is azt érzi, hogy nem lehet jobb matekból, mint az előző években, akkor ez az írás neked, nektek szól. Most megtudhatod, én több mint két évtizedes matek tanári tapasztalatom alapján mit javaslok, hogyan lehet jobb matekból a középiskolás gyermeked.

Hogyan nem lesz eredményes matekból gyermeked?

A matek egy gyakorlati tantárgy, amely kreativitást, logikus gondolkodást, rendszerben látást igényel. Ha eddig ezeket a képességeit nem, vagy nem nagyon fejlesztette a gyermeked, ne csodálkozzatok azon, hogy állandóan kudarcélmény éri.

Sajnos sokan csak ülnek a matek füzet felett és jobb esetben lemásolják, vagy emlékezetből leírják a feladat megoldását. Közben azt sem tudják mit miért úgy kell csinálni. Mivel azonban az órán így csinálták, megtanulják, bemagolják a feladat megoldását. De minden feladat más, még ha ugyanaz a témakör, és ugyanazt az összefüggést kell alkalmazni, tuti van benne valami csavar.

A te gyermeked is jobb lehet matekból

Persze a korábban megoldott feladattípusok megoldása segít meglátni a megoldandó feladatban az összefüggéseket. Segítséget adhat az elindulásban, a feladat megoldása során a korábbi feladatok levezetésének az ötlete. De nem szabad a korábbi megoldási sémákhoz görcsösen ragaszkodni, pont azért, mert nincs két egyforma matek feladat.  Ezért nem lesz eléggé hatékony ez a tanulási módszer.

A matekot nem lehet úgy tanulni, mint a többi tantárgyat, mert ez nem elméleti, hanem gyakorlati tárgy. Matek órán bár szükséges az elméleti tudás is, de nem elég csak ennyi a feladatok megoldásához. Gyakorlásra, tapasztalatra van szükség. Sokaknak az okoz problémát, hogyan, milyen nehézségű feladatot gyakoroljanak. Erre a kérdésre adok a gyermeked számára egy 4 lépésből álló módszert, hogy Ő is jobb legyen matekból.

1. lépés: Az elméleti anyag megtanulása

Ahogy tapasztalatból már mindenki tudja, a matek gyakorlati tantárgy. A matek érettségin is csak írásbeli vizsga van (középszinten, ha nem a kettesért kell szóbelizni). Jogos a kérdés, hogy ok, de akkor meg minek kell megtanulni az elméletet. Ráadásul ott a függvénytáblázat is, amit érettségin lehet használni.

Azért kell elméletet is tanulni matekból, mert elméleti tudás nélkül, nem lehet feladatokat megoldani. Ha valaki nem tudja mi a háromszög, milyen tulajdonságai vannak pl. a magasságvonalnak, akkor nem tud ehhez kapcsolódó feladatot megoldani. A fogalmak, összefüggések ismerete nélkül, azt sem fogja tudni, hogy azok egyáltalán alkalmazhatók, és elvezetnek a feladat megoldásához. Az elméleti tudás irányt mutat, mint egy térkép, vagy egy recept, vagy egy szerelési útmutató. Ennek a segítségével lehet megtervezni és eljutni a feladat megoldásához, a végeredményhez.

Szóval az elméleti anyag ismeretét nem lehet megúszni. Tudni kell, ha nem is szó szerint, de alkalmazni kell tudni a definíciókat, tételeket, összefüggéseket, képleteket. A 2024-es érettségi óta pedig bizonyos tételek bizonyítása is a követelmény része. Bár ezt inkább azoknak kell tudni, akik az írásbeli vizsgán elértek 12 pontot de 25-öt nem, és szóbelizniük kell.

A te gyermeked is lehet jobb matekból.

Az elmélet megértéséhez, megjegyzéséhez szövegértésre van szükség, vagyis ismerni kell a korábbi fogalmak jelentését is. Én azt szoktam javasolni, hogy könnyebben megjegyezhető a matek tanulnivaló, ha a diák lerajzolja hiszen, ha látja már kézelfoghatóbb, érthetőbb.

A függvénytáblázat az elméleti anyaghoz nagy segítséget nyújt. Minden esetben meg kell nézni, mi van az adott témakörből benne, mert azt nem kell megtanulni, csak tudni, hol található. Ami nincs benne a függvénytáblába, azt viszont meg kell jegyezni, hogy az érettségin is használható tudásként rendelkezésre álljon.

Jobb eredmény matekból.

2. lépés: Az órai feladatok átnézése

Ha már az elmélettel képben vannak a diákok, akkor sem biztos, hogy megy az önálló feladatmegoldás is. Ilyenkor, ha elkezd valaki feladatot megoldani, és nem sikerül egyedül, csak a kudarcélménye erősödik. Szerencsére a tanórán biztosan megoldottak néhány feladatot, aminek a helyes megoldásának a levezetése is ott van a füzetben.

Először tehát jöhetnek az órán vett feladatok. Ebben a lépésben jó, ha saját maguktól kérdeznek, és válaszolnak is rá a tanulók. Végig kell gondolni, hogy mit miért úgy csináltak órán, vagy lehetett volna másképpen is?

Ha ebben a fázisban a feladat megoldásának valamelyik része nem világos, akkor azt meg kell kérdezni egy osztálytárstól, tanártól, magántanártól. A nem teljesen tiszta, egyértelmű lépésekhez lehet kérdőjelet tenni, így könnyebb lesz majd rákérdezni, miért is úgy van.

Matek tanulási tippek

Ha ezekre a kérdésekre megvan a válasz, akkor van „megtanulva” a feladat megoldása. Azaz, ebben az esetben már a feladat megoldási terve van a diák fejében. Ez pedig egy olyan sablon, amit más feladatok megoldása során is tud majd alkalmazni. Mert most már jöhetnek a feladatok megoldásai önállóan is.

3. lépés: A házi feladatok megoldása

Házi feladatot, gyakorlásnak – jobb esetben- kapnak a tanulók. Ez akkor segíti a matek tanulást, ha a diák nem csak otthon egyedül oldja meg, hanem órán ellenőrzik is. Semmi értelme nincs, ha szünetben gyorsan lemásolja az osztálytárs háziját, ekkor legfeljebb a házi feladat hiánya miatti szankciótól menekül meg.

segítség matekból

A házi feladatot általában azért kapnak a diákok, hogy az órán vett új anyagot be tudják gyakorolni. Miután az elméleti anyaggal tisztában van a tanuló, és a feladat megoldásának a módszereit is tudja az órai példákból, jöhet az önálló munka.

Nincs mese meg kell oldani a házinak kapott feladatokat, valószínűleg az órai munkához hasonlóan. Bátorság, menni fog! De ha mégsem, akkor órán meg lehet kérdezni a tanártól, hogy mi a megoldás menete. Bár ez ciki, úgyhogy inkább a házi feladat ellenőrzésekor kell figyelni, mi volt az, ami miatt nem sikerült megoldani önállóan. Ebből sokat lehet tanulni. Aztán otthon újra meg lehet próbálni, egyedül segítség nélkül megoldani a feladatot. Ha sikerül, akkor elsajátította a tanuló az új anyagot. Így most már más ismeretlen feladatot is meg fog tudni oldani egyedül. A cél pedig ez, hiszen a matek érettségin az önálló feladatmegoldó képességet mérik.

4. lépés: Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás

A magántanárként a tanítványaim azért járnak hozzám órákra, hogy gyakoroljanak matekból, nem pedig azért, mert bukásra állnak. Tudják jól, hogy rutint kell szerezniük. Az autóvezetésnél is, hiába tudja valaki a KRESZ-t, vagy hogy elméletben mit kell csinálni, ha a forgalomban nem jól csinálja. Rengetegen vesznek plusz órákat forgalomból, vagy egy nyugis helyen apával gyakorolják a vezetést, hogy rutint szerezzenek.

Ahhoz, hogy jobb eredménye legyen a gyermekednek matekból, sok gyakorlásra is szüksége van. A probléma általában nem a szándékkal, hanem a kivitelezéssel szokott lenni. Milyen feladatot kellene gyakorolni? Mindenképpen olyat, aminek a részletesen levezetett megoldása is rendelkezésre áll. Ez egyrészt biztonságérzetet ad a diáknak, ha elakad van segítség. Másrészt kiderül az is, hogy tényleg jó volt-e a feladat megoldása, így nem rögzül hibásan a tananyag.

Nem sikerült a matek, matek bukás

Tehát kellene egy olyan feladatgyűjtemény, amelyben a feladatok megoldásának nem csak a végeredménye, hanem a részletes levezetése is megtalálható. Az nem jó módszer, ha a neten található videós magyarázatot nézi meg a diák. Ekkor ugyanis a passzív tudása, nem pedig a feladatmegoldó képessége fog nőni. Úgy nem lehet jobb matekból a gyermeked, ha csak megnézi, hogy mások hogyan oldják meg a feladatokat.

Nagy kérdés, hol található olyan feladatgyűjtemény, amivel a tanultak begyakorolhatók. Az a jó, ha nem csak a feladat eredményét közlik, hanem el is magyarázzák a megoldást. Sajnos ezt írásban olvasva nem mindig egyszerű megérteni, ráadásul a tankönyvek legtöbbször csak a végeredményt közlik. Ezért inkább az interaktív videós tananyagokat javaslom. Ezek ugyanis nem csak önálló munkára nevelnek, hanem önbizalmat növelve a feladat megoldását is elmagyarázzák. Ezt a tanulási módszert alkalmazva pedig bárki jobb lehet matekból. Erről a módszerről itt juthatsz részletesebb információhoz, hogy a Te gyermeked is sikeresebb lehessen matekból.

Összegezve

Ha azt szeretnéd, hogy gyermeked jobb legyen matekól, és ő is hajlandó ezért tenni, akkor ezen négy lépés alkalmazásával elérheti. Tudom ez nem egyszerű, kitartás és céltudatosság kell hozzá. De ha az eddigi tanulási technikák matekból nem váltak be, akkor nincs veszteni való, ezt ki kell próbálni.

Hiába gyakorlati tantárgy a matek, először az elméleti anyaggal kell tisztában lenni. Majd meg kell érteni, jegyezni az órán megoldott feladatok alapján a feladat megoldásának módját. Ezután pedig az önálló munka jön előbb a feladott házi feladatok megoldásával. Aztán pedig fokozatosan egyre nehezedő példákon keresztül be lehet gyakorolni az adott feladatmegoldási módot.

Ez nem kis és nem könnyű munka. Ebben viszont segítség lehet a gyakorlatorientált, élményszerű interaktív videókat is tartalmazó GOMATEK tanfolyam.

Nagy Éva középiskolai matektanár, matek korrepetálás

Éva

GOMATEK