Magántanár vs online tanfolyam
Sok esetben dönt úgy a család, hogy az érettségihez közeledve a gyereknek egy kis segítségre lenen szüksége matekból. Ez persze az esetek nagy részében nem arról szól, hogy bukdácsol a gyerek, és valaki segítsen, hogy meglegyen a kettes matekból is. Érett, a jövőjét tervező diákok tudják, hogy csak akkor kerülhetnek be a vágyott egyetemre, ha kihozzák magukból a maximumot, ami önállóan sokszor nem is olyan egyszerű. Könnyebb, ha van egy kis segítség, ami állandó munkára késztet, emlékeztet a célra, motivál, és így már nem is olyan nehéz még a „nemszeretem” matek tanulása sem.
Szükség van segítségre?
Ha eldöntötte a család és a diák is, hogy segítségre van szükség a matek érettségire felkészülésre, akkor már csak az a kérdés milyen segítséget válasszanak. De mielőtt ezt kifejteném két nagyon fontos dologra hívnám fel a figyelmet. Az egyik, hogy nem elég, ha csak a szülők akarják a jobb jegyet. Ez köztudott, de tényleg felesleges pénz- és időkidobás, ha a diák nem teszi oda magát, és nem dolgozik az eredményért. A tanulás csak akkor sikeres, ha mindkét fél akarja, a tanító és a tanuló is, mindkettőjük részéről kemény munka ez. A másik dolog pedig az, hogy mikortól kell készülni az érettségire. Természetesen a legjobb, ha a középiskola mindegyik évfolyamán már tudatosan készül a diák az érettségire, az viszont feltétlenül fontos, hogy a két utolsó évfolyamon a jobb év végi jegyért, érettségi pontért küzdjön a tanuló. Érettségi előtt néhány héttel, nappal már sokszor késő, és több esetben csak a pánik nő, hogy ezt is be kellene gyakorolni, meg azt is. Vajon miért kell éveket középiskolába járni, ha néhány nap alatt is fel lehet készülni az érettségire?
Na de ennyi kitérő után térjünk vissza oda, hogy milyen a jó segítség matekból. Magán matekórára vagy tanfolyamra járjon a gyerek, online vagy offline? Melyik a jó döntés? Nem egyszerű kérdések ezek, hiszen a tét nem kicsi: a célul kitűzött egyetemen továbbtanulni. Ebben próbálok most egy kis segítséget nyújtani.
Mikor járjon a gyerek magánórára?
A magánóra óriási előnye, hogy személyre szabott és lehet kérdezni. Egy jó matektanár észreveszi hol van bizonytalanság, hiányosság és ezt be is tudják ott helyben pótolni. A korrepetálásokon meg lehet csinálni a következő tanórára a házi feladatot, a tanár el tudja magyarázni, ami nem volt érthető a suliban. Ugyanakkor ebben az esetben az is előfordulhat, hogy a diák csak a magánórákon figyel a tanórán nem, mert azt gondolja, hogy ott úgysem érti meg az anyagot, és a magántanárral majd szépen átvesznek mindent, illetve csak a magánórákon matekozik, azon kívül nem gyakorol, nem csinál házikat. Ezen kívül köztudott, hogy a magánórák nagy kötöttséget jelentenek, mert minden héten a meghatározott időben ott kell lenni az órán, ha nem online van megtartva az óra, akkor még oda is kell utazni. Ez egy manapság nagyon leterhelt diáktól még több időt rabol el. És persze az sem utolsó szempont, hogy egy szakmailag felkészült, több éves tapasztalattal rendelkező matektanár óradíja nem olcsó. Ja és ilyen szakembert találni sem könnyű.
Az online magánóráknál pedig nehéz lehet megállni, hogy az internet elterelje a tanuló figyelmét. Persze ha egy online matekóra interaktív és a diák egy a tanár által is látható felületen
oldja meg a feladatokat úgy, hogy abba a tanár nem csak magyarázattal, hanem beleírással is tud segíteni, akkor nincs idő és igény sem multitaskingolni.
És mi a helyzet a matektanfolyammal?
Egy nyelvi tanfolyamra járni már megszokott dolog, de matekból ez még nem annyira népszerű. Leginkább az érettségire vagy a középiskolai felvételire készülő tanfolyamok ismertek. Pedig már bármelyik évfolyamon igénybe lehet venni ezt a szolgáltatást is. Személyes megjelenéssel járó tanfolyamok kicsit hasonló módon működnek, mint az iskolai oktatás, megadott időben ott kell lenni az órán, lehetnek számonkérések itt is, bár a létszám az esetek nagy részében lényegesen kevesebb, mint az iskolában. A személyes jelenlétnek köszönhetően lehet kérdezni, de ez igaz, a tanórákra is.
Az online matektanfolyamok nagy előnye ezzel szemben az, hogy nincs időhöz kötve, mindenki akkor ül le a tanagyag mellé, amikor akar, és egyszerre annyi ideig csinálja a feladatokat, ameddig akarja. Ez persze hátrány is lehet, hiszen, ha nincs meg a tanulóban a rendszeresség, a maximális motiváció, és nem tudja beiktatni „kötelező” óraként az életébe, akkor előbb-utóbb elmaradhat a rendszeres gyakorlás. A videók többször visszanézhetők, megállíthatók ezáltal is segítve a megértést. A videók nézésének hátránya, hogy a „mozizás” közben nem gyakorolja be a diák a feladatokat, elkényelmesedik, megunja. Sajnos a matek egy olyan tantárgy, amit nem elég megérteni, de le is kell tudni írni a feladatok megoldását, ehhez pedig szükséges az írásbeli feladatmegoldás. Szerencsére manapság már elérhető olyan online matektanfolyam, amelyik nem csak megnézhető videókból áll, hanem aktív cselekvést vár el a tanulótól. Az ilyen tanfolyamban lévő leckék változatos kérdéseket tartalmazó interaktív videókat és az azokhoz kapcsolódó interaktív feladatlapokat tartalmaznak. Ezáltal nem csak a megértést, hanem a feladatok begyakorlását is segítik. Ezeknek a tanfolyamoknak az ára néhány magántanári óradíjjal egyezik meg, és cserében egész évben akárhányszor használható.
Mondd te mit választanál?
Ez nem könnyű kérdés. Mindenki maga tudja eldönteni, hogy a felsorolt előnyök közül melyiket akarja kihasználni, és a hátrányokat hogyan tudja kompenzálni a legjobb eredmény elérése céljából. Bölcs döntéshozatal után pedig már csak a tanulás hiányzik a szép eredmény eléréséhez.
Itt található egy kis ingyenes segítség a matekérettségire készülőknek, hogy könnyebb legyen a döntés.
Éva
GoMatek
GoMatek hírlevél
Tipek, trükkök, praktikák a hatékony és örömteli matektanulás érdekében…
Iratkozz fel hírlevelemre >>>