Tippek középiskolásoknak a matekos nehézségek legyőzéséhez
A diákok egy része mire középiskolás lesz, már matekból több hiányosságot felhalmoz. Elakadás alakulhat ki, ha nem érthető minden tananyag, ha kimaradt, vagy rosszul rögzült bizonyos feladattípus megoldása.
Ezeket a hibákat korrigálni, miközben a suliban óráról órára új anyag következik, nagyon nehéz.
De mi az a mi segítheti a középiskolás diákokat, hogy le tudják győzni a matekos nehézségeket, a feladatmegoldó képességük is fejlődjön és növekedjen az önbizalmuk is?
Hogyan ismerhetjük fel a matekos nehézségeket?
Sajnos a diákok nehezen látják be, ha nehézségük van matekból, és még nehezebben kérnek segítséget. Emiatt a szülők sokszor csak később tapasztalják, hogy gondban van a gyermek. A matematikai nehézségek felismerése, bevallása, és segítség kérése során együtt kell működjön a diák és a szülő.
A matekos problémák nem csak a rossz jegyekben nyilvánulnak meg, hanem abban is, hogy otthon a gyerek egyre feszültebb, szorongóbb. Félve, stresszesen megy be matek órákra, a dolgozat előtt otthon kiborul, veszekszik, nem tud enni vagy éppen evésbe folytja a benne lévő feszültséget.
Mit lehet tenni, hogy segítsünk a gyermeknek a matekos problémák, nehézségek leküzdésében?
Ha a diák gyakran elbizonytalanodik a matek feladatok megoldása során, nehézségei vannak a feladatok megértésében, akkor ez előbb utóbb a kevésbé jó jegyeken is látszik. Ilyenkor fontos, hogy egy tapasztalt szakember felmérje, hol van az elakadás, mi okoz gondot.
Általában a korábbi hiányosságok pótlása, az önbizalom megerősítése egyszerre kell, hogy megtörténjen a tanórai anyaggal haladással. Ebben segít, ha nem csak matek tanárhoz jár a gyerek külön órákra, hanem van egy tanulási, fejlődési ütemterv is, ami alapján pótolható a hiányosság is. A tanulási tervek segítik a rendszeres gyakorlást, követhető benne a fejlődés, látható benne a rövidtávú és hosszútávú cél is.
Melyek a leghatékonyabb módszerek, technikák a matektanulás segítésre?
Természetesen az első, hogy a tanórán figyelmesen vegyen részt a tanuló, bármennyire is nehéz ez a már meglévő frusztráció miatt.
A rendszeres feladatmegoldás erősíti a matematikai problémamegoldó képességet, ezért meg kell próbálni, meg kell csinálni rendszeresen a házi feladatokat. Ehhez fontos, hogy a feladatok megoldásában segítséget kapjon a diák, hiszen ekkorra már önállóan nem tudja, nem meri elkezdeni a megoldást. Ez a segítség többféle lehet, erről itt is olvashatsz.
Ha önállóan (is) szeretne tanulni a gyerek, akkor az online, interaktív videók nagyszerű segítséget nyújthatnak. Az ilyen videókban, a tananyag elmagyarázása, majd egy általam megoldott mintafeladat után, a tanuló önálló feladatmegoldása következik. A felugró kérdésre kell válaszolni a feladat megoldása után, a helyes válasz megadásakor dicséretet kap a diák, majd a videó folytatásában részletesen levezetem a feladatmegoldást. A videóban megtanult anyag pedig interaktív feladatlapon begyakorolható.
Hogyan marad meg a tanuló motivációja?
Azok, akiknek matekból nehézségei vannak, el sem tudják képzelni, hogy a matektanulás is lehet érdekes.
Pedig az interaktív tanfolyamok nem csak eredményesek, hanem érdekesebbek is mint a hagyományos tanórák, és még motiválóak is. Az interaktív tanulás mellett az is segíti a tanuló motivációjának a fenntartását, ha tudja valamihez kötni a tanultakat, azaz gyakorlati jellegű a megoldandó feladat. A másik óriási segítség a motiváció megőrzésében, ha van egy konkrét cél, pl. sikeres matekérettségi, bekerülni az egyetemre.
A saját cél meghatározásában nem tudok segíteni, de a matekos nehézségek megtalálásában és a matek jegyek kijavításában magánórákon vagy online interaktív tanfolyammal is tudok segíteni.
Éva
GoMatek