Matektanulással fejleszthető a problémamegoldó képesség

Miért fontos a matek tanulása és hogyan segít javítani problémamegoldó képességeinket? Azért mert az iskolai matek megértésével és feladatok gyakorlásával, azaz matektanulással kitűnően fejleszthető a problémamegoldó képesség.

Miért fontos a jó problémamegoldó képesség?

Aki jó problémamegoldó képességgel rendelkezik, annak nem okoz gondot a rendelkezésre álló információk elemzése, értelmezése, és azokból következtetések levonása. Ezáltal könnyebben tud folyamatokat tervezni, döntéseket meghozni.

Az élet minden területén találkozunk projektekkel, folyamatokkal, amiket megszervezni és kivitelezni kell. Ez lehet egy lakás vásárlás, a gyerek iskolaváltása, egy családi kirándulás, vagy hétvégi ebéd elkészítése is. Mindig fontos átgondolni az anyagi, emberi erőforrásokat, a rendelkezésre álló időt, valamint a folyamat egymást követő lépéseit megszervezni.

Matektanulással fejleszthető a problémamegoldó képesség

Hogyan fejleszthető a matektanulással a problémamegoldó képesség?

A matek tanulása közben sok-sok összefüggést, definíciót és tételt kell megérteni és alkalmazni konkrét feladatokban. Egy matek példa megoldásakor először meg kell érteni az adott feladatot, azaz értelmezni kell a problémát. Ehhez nagyfokú szövegértésre is szükség van. Ezután végig kell gondolni, milyen megoldási módszert válasszunk a feladat megoldására. A matek feladatoknak általában egy megoldásuk van, de az oda vezető út többféle lehet. Mérlegelni kell, össze kell hasonlítani a lehetőségeket, és ki kell választani a számunkra optimális megoldási módot. Ha így oldunk meg egy matek feladatot, akkor közben fejlődik a logikus gondolkodásunk, ami nélkülözhetetlen a problémamegoldás során.

A matek feladatok megoldása közben gyakran szükséges adatok elemzése, értelmezése. A statisztika témakörben erre az új NAT is felhívja a figyelmet. Ezáltal fejlődik az analitikus gondolkodás, ami segít a hétköznapi élet különböző problémáinak a megértésében, megoldásában is.

matektanulás

A matek tanulás és a kreativitás

Matek feladatok megoldásakor meg kell terveznünk a megoldáshoz vezető utat. Végig kell gondolni, hogy a  rendelkezésre álló adatokból, milyen összefüggés, tétel, definíció segítségével lehet tovább lépni. Ha több lépés vezet a feladat megoldásához, akkor ezeknek a sorrendjét is meg kell tervezni. Az is sokszor előfordul, hogy a már megtanult ismeretek felhasználásával önálló ötletre van szükség.

A matek nem egy sablonos tantárgy, itt ritkán vannak kulcsrakész megoldások. Minden feladat más és más, bár hasonló számítások és elméleti tudás kell a megoldásukhoz. A feladatok megoldása közben előfordulhat, hogy hasonlót már megoldottunk, de biztos van benne egy kis változtatás, egy kis csavar. Vagyis szükség van a matek tudás, ismeret mellett a kreativitásra, ötletelésre is. Sajnos az iskolai matek órák nagy részén nincs mód erre, ott kész megoldásokat kapnak a diákok, amiket csak le kell másolni. Így nem fejlődik ki a matekos gondolkodás, nem tudnak logikusan gondolkodni, problémákat átlátni. Ez pedig később a munkavállalás során komoly hátrányba hozhatja őket.

Interaktív tanulással fejleszthető a matek és a problémamegoldó képesség is

Az interaktív videók rövid elméleti összefoglalóval és egy mintapélda tanári megoldásával kezdődnek. Ezután a diákok önálló feladatmegoldása következik. A felugró kérdésekre adott választ a rendszer automatikusan és azonnal kijavítja. Helyes megoldás esetén a tanuló minden esetben dicséretet kap, majd megnézheti a feladat megoldásának részletes levezetését is. A segítő kérdésekkel az összetettebb feladatok is könnyebben megoldhatók. Mert követhető, hogy melyik lépés után mi következik. Nem csak a feladatok megoldása sajátítható el így, hanem az oda vezető út is. Saját tempóban lehet haladni, azaz, ha valamelyik feladat megoldása könnyen ment, akkor a tanári magyarázat kihagyható. A tananyag felépítése úgy lett kialakítva, hogy motiválja a diákokat a tanulás folytatására és rendszeres pozitív visszajelzést is ad.

Azért célszerű a matekot interaktívan tanulni, hogy kialakuljon és fejlődjön a logikus gondolkodás és a problémamegoldó képesség. Az interaktív videók felépítése segít rendszerben látni, megtanít részekre bontani egy összetettebb feladatot.

Nagy Éva középiskolai matektanár, matek korrepetálás

Éva

GOMATEK