Hogyan válassz matek magántanárt gyermekednek?
Bárkivel előfordulhat, hogy tanulmányai során magán matektanárra van szüksége. Nem kell ettől megijedni. De ki tud a leghatékonyabban és a leggyorsabban segíteni? Milyen szempontokat célszerű figyelembe venni, hogy jól válassz gyermekednek matek magántanárt?
Mikor van szükség matekból magántanárra?
Sokan azt gondolják, hogy matekból korrepetálásra, azaz magántanárhoz csak azok járnak, akiknek nem megy a matek és éppen a bukástól tartanak. De ez nem teljesen így van. Céltudatosabb szülők és diákok rájöttek arra, hogy érdemesebb időt és energiát fektetni a tanulásba, hogy később ne legyen probléma vele. Ezért járnak többen különböző tantárgyakból érettségi felkészítő vagy nyelvvizsga előkészítő tanfolyamokra, illetve magántanárokhoz.
Tapasztalatom szerint a magánórákat választó diákok nagy része nem azért jár különórára mert annyira rosszul megy neki az adott tantárgy. Leginkább azért választja ezt a tanulási módot mert nem is akar lemaradni, ki akarja hozni magából a maximumot. Lehet, hogy valahol van lemaradása és érzi, hogy ennél többre képes. Előfordul, hogy valamit nem ért az iskolai órán, ezért szüksége van arra, hogy kis csoportban vagy egyénileg fel tehesse a kérdéseit. Ha így megbeszélheti a problémáját egy szaktanárral, akkor helyére kerülnek az építőkockák, összeáll a tananyag a fejében.
Matek korrepetálás, magánórák középiskolásoknak
Vannak, akik emelt szinten akarnak érettségizni, ehhez pedig önálló egyéni munkára is szükség van. Ennél a sok munkát igénylő tanulási folyamatnál sokszor egy-egy tanfolyam vagy magántanár támogatása nagy segítség tud lenni.
Többen vannak olyanok is, akik azért szeretnek külön tanárhoz járni, mert legalább akkor a házi feladat kész van. Ilyenkor a feladatok begyakorlása megoldott, és ami esetleg nem volt teljesen világos matekórán (mert egy picit elkalandozott) azt magánórákon helyre lehet tenni.
Vannak olyanok is, akiknek azért van lemaradásuk, azért szükséges matektanárhoz járniuk, mert valamilyen tanulmányi- vagy sportversenyen vesznek részt rendszeresen. Emiatt, vagy éppen tartós betegség miatt, sokat hiányoznak és szükséges a nehezebb tantárgyak tanulásában szaktanári segítség.
Milyen szempontok szerint válassz matek magántanár gyermekednek?
Ha esetleg romlottak a gyermeked jegyei matekból, vagy olyanok a továbbtanulási céljai, amik eléréséhez több gyakorlásra, nagyobb tudásra van szüksége, akkor segítenek a különórák. Ilyenkor azonban nem egyszerű feladat vár ráda szülőre: egy megbízható, hatékony matek magántanárt kell keresned. De honnan tudhatod, hogy ki lesz a gyermeked számára a megfelelő matektanár?
Fontos szempont, hogy megfelelő végzettsége, tapasztalata legyen, akkor is, ha manapság a tanításhoz is mindenki ért ugyanúgy, mint a focihoz. De te is tudod, hogy az nem elég, ha egy órával jár a tanár a diák előtt a tananyagban. A mostani érettségik előtt napi szinten lehetett híreket hallani arról, hogy változott az érettségi követelmény. Egy magántanárnak is tisztában kell lenni az adott évfolyam követelményeivel. A tanárnak tudnia kell, hogy honnan hová juttatja el a tanulót. A korrepetálónak ismernie kell, hogy milyen előzetes tudással érkezhet hozzád tanuló, mi az, amit korábbi évekből már tudnia kell a diáknak. Ha nincs meg minden előzetes tudás, akkor azt hogyan lehet pótolni miközben az iskolai anyaggal is haladnak. Azaz a tanító tanárnak ismernie kell az adott évfolyam bemeneti és kimeneteli követelményét, illetve középiskolások esetében az érettségi követelményt is.
Ezen kívül fontos szempont szokott lenni az a bizonyos kémia, hogy meglegyen a közös munkához szükséges összhang tanár és a tanulók között. Szimpatikusak legyenek egymásnak, kölcsönösen tiszteljék egymást, megbízzanak egymásban. A magántanárnak motiválónak, empatikusnak is kell lennie, kezelni kell a tanulóban felmerülő lelki korlátokat, amik miatt eddig elmaradt az eredmény. Ehhez a tanulónak meg kell nyílni a tanár előtt, merni kell rákérdezni azokra a dolgokra, amiket esetleg az iskolában nem mer megkérdezni. Az ilyen gátló tényezők akadályozzák a diákot fejlődésében, a jobb eredmények elérésében. A tanárnak pedig türelmesnek kell lenni, hiszen lehetséges, hogy akár többször el kell magyarázni ugyanazt a feladattípust. Itt most ismét visszacsatolok oda, hogy ezért is nélkülözhetetlen a tanár megfelelő végzettsége és tapasztalata, ugyanis egy feladat megoldását nem csak egyféleképpen kell tudnia elmagyarázni. Tudnia kell egy adott feladattípust más megközelítéssel, más módszerrel elmagyarázni a tanulónak, ha az előzőt nem értette meg.
De a legfontosabb, hogy nem a tanárnak kell megoldani a feladatokat, hanem a diáknak kell tanári vezetés mellett megtanulni önállóan matekfeladatot megoldani. A tanár feladata, hogy a tanuló képességi szintjének megfelelő feladatokkal készüljön az órára, amiken keresztül a tananyagot elmagyarázza, megtanítja. Ilyen tanulási mód az interaktív tanulás, amikor a diák aktívan részt vesz az órán, nem csak lemásolja a tanár által megoldott feladatot. Egy jó tanár kérdésekkel irányítja a tanuló feladatmegoldását lépésről lépésre, akár többféle módszert is megmutatva. Felhívja a figyelmet a hibákra, kijavítja azokat, és ad olyan feladatokat, amiknek a megoldásával a rosszul rögzült ismeretek felül írhatók.
Ezenkívül nagyon fontos szempont az ár kérdése is. Sokan mondják azt, hogy olcsó húsnak híg a leve, míg vannak, akik azt gondolják, hogy nem biztos az, hogy ami drága az jó is. Nincs garancia arra, hogy a legdrágább a legjobb, vagy a legolcsóbb a legrosszabb. Nem egyszerű feladat találni egy olyan profi magán matek tanárt, aki külön feladatokkal felkészül a magánórákra is, esetleg önálló megoldásra házi feladatot is ad. Egy olyan tanárral, aki megtanít önállóan feladatokat megoldani, kellő határozottsággal és empátiával tartja az óráit, könnyebb eredményeket elérni. Amikor jönnek az eredmények, akkor pedig már kevésbé lesz lényeges az ár. De azt ne felejtsük el, hogy a tanulás két emberen múlik. Ha az egyik fél nem teszi oda magát, akkor az eredmény lassabban, vagy egyáltalán nem jön.
Magán matektanár helyett mit válassz?
Abban az esetben, ha éppen nem engedheted meg, hogy egy magasabb óradíjat kifizess egyéni korrepetálásra, akkor két lehetőséget javaslok. Az egyik az, hogy barátokkal, osztálytársakkal csoportos magánórát kerestek. Egy olyan szaktanárt, aki két-három főnek is tart magánórát, így az óradíj több fele oszlik. Minél nagyobb a létszám, annál kedvezőbb ugyan az óradíj, de a tanár figyelme több fele oszlik, így kevésbé hatékony. Csoportos tanulás esetén olyanokkal tanuljon együtt a gyermeked, aki előtt meg mer nyílni és ugyanúgy mer kérdezni, mintha egyedül lenne. Azaz nem ciki számára kérdezni, ha valamit nem tud, mert egyébként nem segíti ez a fajta magánóra az előrehaladásában. Illetve ebben az esetben különösen figyelnie kell a tanárnak arra is, hogy a csoport tagjai egy tudásszinten álljanak.
A másik módszer, ha olcsó de hatékony korrepetálást szeretnél a gyermeked számára, az online interaktív matek tanfolyam. Itt kiemelten fontos, ahogy korábban már rávilágítottam, hogy interaktív legyen a tanfolyam. Tehát nem az a lényeg, hogy megnézze egy videón, hogy a tanár, hogyan oldja meg a feladatot, mert az ő aktív tudása ebből nem fejlődik. Az interaktív tanfolyamokkal önállóan gyakorolhatja be a feladatokat, és ha jól van összerakva a tanfolyam, akkor a feladat részletes levezetését is megtalálja nem csak a végeredményt. Azaz úgy, mint egy jó magán matektanár megtanítja, begyakoroltatja a feladatok egyéni, önálló megoldását. Ha érdekel ez a fajta tanulási módszer akkor, itt megnézheted, hogyan működik.
Éva
GOMATEK