5 tanács hogyan keress matek magántanárt középiskolás gyermekednek

Különböző okok miatt egyre többen keresnek magán matektanárt gyermeküknek. Itt most nem csak azokra a szülőkre gondolok, akiknek a gyermekének nehezen megy a matematika. Sokszor azok is magán matektanárhoz járnak, akik emelt szinten akarnak érettségizni, vagy külföldi egyetemen szeretnének majd tanulni. Olyanok is segítséget kérnek matekból, akik nem matekkal akarnak később továbbtanulni, de fontos számukra, hogy a matekérettségi is jól sikerüljön.

Matektanárt keresni nem egyszerű feladat különböző szempontokat kell figyelembe venni, hiszen a gyermeked jövője múlhat ezen.  Az is igaz, hogy mindenki számára más a jó matektanár. Én most 5 tanácsot adok, amit javaslok, fontolj meg ha matektanár keresésben vagytok. 

A követelményrendszert pontosan ismerő matek magántanárt keress

Tavaly az érettségi előtt nagy port kavart, hogy változik a NAT, és számos új követelmény jelent meg. A tanulók, illetve a szülők egy része úgy érezte, nem készítették fel megfelelően a vizsgázókat az érettségire. Pedig az új Nemzeti Alaptanterv már négy évvel korábban is elérhető volt.

Minden gyakorló tanárnak ismernie kell a követelményrendszert, a magántanítványokat vállalóknak is.

Fontos tudni, milyen előzetes tudással kell érkeznie a tanulónak, mi az, amit esetleg pótolni kell. Azt is tudni kell természetesen, hogy az adott évfolyamon milyen követelményeknek kell megfelelni. A tanárnak ismernie kell az emelt és középszintű érettségi követelmények közti különbséget is.

Matek magántanár keresés

Érthetően magyarázzon a matek magántanár

Minden magántanár azt mondja, hogy ő érthetően magyaráz, legfeljebb a diákok nem értik azt, amit a tanár mond. Ez nem feltétlenül azért van, mert a tanár rosszul magyaráz, hanem mert nem mindenki ért meg elsőre egyféle magyarázatot. Éppen ezért többször, de nem ugyanúgy kell a feladat megoldását elmagyarázni.

Egy magán matektanárnak is különböző módon, különböző megközelítéssel, többféle úton kell magyaráznia ugyanazt a feladatot. A diákok többségénél nem elég, ha csak egyféleképpen van levezetve a feladat megoldása. Az kevés, ha a matek magántanár meg tudja oldani a feladatot, mert jó volt matekból. A feladat megoldását el is kell tudni magyarázni. Ráadásul nem csak egyféle módon úgy, ahogy ő érti hanem akár többféleképpen is, hogy a diák is megértse.

A magán matektanár is készüljön gyakorló feladatokkal

Egy jó matek magántanárnál kéznél van minden évfolyamnak és az adott követelményeknek megfelelő feladatgyűjtemény, feladatbank. Miért fontos ez? Sokszor előfordul az, hogy a diák nem, vagy kevés házi feladatot kap. Ilyenkor bizony készülnie kell a magántanárnak külön feladatokkal, hogy hasznosan teljen az óra. Nem a közös órán kell feladatokat keresni a netről, hanem fel kell készülni az órára. Ez pedig azt jelenti, hogy egy magántanár diákra fordított ideje, nem csak a közös tanulási időből áll.

Hogyan válassz matek magántanárt?

Kölcsönös tisztelet

A sikeres közös munka szempontjából elengedhetetlen a kölcsönös tisztelet. Ez azt jelenti, hogy tiszteletben tartjuk egymás idejét, vagyis egyik fél sem késik az óráról és egyik fél sem fejezi be hamarabb az órát. Az óra a tanulásról, fejlődésről szól, nem a baráti beszélgetésről. Éppen ezért nem vesszük fel az órán a telefonunkat, sőt lenémítjuk. Elismerjük egymás munkáját, a tanulásra fordított időt, és közösen dolgozunk a jobb eredmény eléréséért.

A matek magántanár tanítási módszere talán a legfontosabb

Az eddig felsoroltak nélkül nehéz eredményt elérni, az önálló feladatmegoldás megtanulása nélkül viszont matekból lehetetlen. Ezért szerintem a legfontosabb erre megtanítani a diákokat. Ezt pedig csak a kérdezve tanulás módszerével sajátítható el.

Egy diák sem tanul abból, ha helyette megoldja a tanár a feladatot. A tanár már tudja a feladat megoldását, a tanulónak kell megérteni és megtanulni a feladat megoldásához vezető utat. Nem bemagolni kell az eredményt, hanem az eredményhez vezető út lépéseit kell megtanulni. Ez pedig úgy sajátítható el könnyen, ha a tanár kérdésekkel rávezeti a tanulót ennek az útnak a következő lépéseire. Tehát a tanuló is aktív részese kell legyen az órának, nem csak néz, hallgat és másol. Az ilyen interaktív magánórák mellett is nagy segítség az interaktív tanfolyam. Ugyanis az ezekben lévő feladatbank használatával a matek feladatok megoldási módja tanulható meg.

Az interaktív, kérdezve tanulás másik előnye az, hogy a tanár a kérdésekre adott helyes válasz után rögtön dicsérhet is. Tehát a diák önbizalmát is visszaépíti, növeli.

Természetesen számos szempontot figyelembe lehet és kell is még venni egy magántanár kiválasztásánál. Át kell gondolni, hogy egyéni vagy csoportos órákat szeretnénk, online vagy személyesen és milyen áron. De az elsődleges szempont a szakmaiság kell, hogy legyen szerintem. Ehhez próbáltam segíteni ebben a cikkben.

Nagy Éva középiskolai matektanár, matek korrepetálás

Éva

GOMATEK