Matektanulás motiválása hatékony módszerekkel középiskolásoknak

A matematika bizony sokszor nagy kihívást jelent a középiskolás diákok számára. Éppen ezért sok diák nehezen tudja motiválni magát a tanulására. Azért, hogy a diákok sikeresek legyenek matekból, olyan módszerekkel kell őket tanítani, amelyekkel a tanulás szórakoztatóbbá, érthetőbbé és hasznosabbá tehető. Ebben a cikkben a középiskolások matematikatanulásának motiválásra mutatok néhány praktikus, hatékony módszert.

Matektanulás motiválása mindennapi életből vett feladatokkal

A diákokat talán azzal lehet a legjobban matekból (is) motiválni, ha gyakorlati példákon keresztül tanítjuk őket. Amikor megértik, hogy a matek nem csak egy elvont tantárgy, hanem a mindennapi élet része, sokkal nagyobb érdeklődést mutatnak. Ha a tanulók a mindennapi életből vett példát kapnak az órákon, amit tudnak mihez kötni, szívesebben kezdenek hozzá a megoldáshoz. 

Például, ha egy pénzügyi feladatot kell megoldaniuk, könnyebben megértik a mögötte lévő matematikai fogalmakat, összefüggéseket, hiszen pénzt ők is kezelnek. Ha a matekot a valós élettel kapcsoljuk össze, a diákoknak nem csak az iskolai keretek között lesz ebből hasznuk, hanem későbbi konkrét szituációkban is.

matektanulás motiválása

Új tanulási módszerek a matektanulás iránti motiváció fenntartásáért

Az online, interaktív tananyagok, mint a GOMATEK tanfolyamok gyakorlati jellegű példákat tartalmaznak, élményszerű módszerekkel átadva a tananyagot. Ez a tanulási módszer sokkal közelebb áll a mai diákokhoz, így nagyobb kedvvel alkalmazzák is a tanulásuk során. Az interaktív videókból, interaktív feladatlapokból eredményesebben és érdekesebben tudnak tanulni.

Egy jól felépített interaktív online tanfolyam rendszeres pozitív megerősítést ad a diáknak. Ezzel pedig további feladatmegoldásra ösztönzi, motiválja a tanulót, növelve az önbizalmát.

A változatos, interaktív, kérdezve tanulási módszer alkalmazása is megkönnyíti a tanulás. Mivel így nem könyvből, hanem interaktív tananyagokból tanul a diák, jobb eredményeket érhet el, hiszen változatosabban tanul.

Célkitűzés, mint motiváció

Szerintem az egyik legfontosabb motiváló tényező, ha van miért tanulni. Az eredmény szempontjából fontos, hogy legyen egy nagy cél, amit el akar érni a diák. Ha egy egyetemi felvételi, vagy egy szakma megszerzése a cél, akkor ahhoz szükséges a jó matek érettségi. Ez már egy kitűnő motiváció a nehéz matektanuláshoz is. 

De javaslom, hogy legyen ez a nagy cél lebontva, kisebb, könnyebben elérhető, teljesíthető célokra. Ha a tanulás során meghatározza a tanuló, hogy a következő dolgozat, hogy sikerüljön, akkor ez már egy belátható cél. Ezért már könnyebb küzdeni, jobban megmarad a motiváció is.

Matektanulás motiválása szülőként

Mivel gátolod szülőként a gyermeked matektanulási motivációját?

A gyerekek szeretnek egymással versenyezni, és jó eredményeket elérni. Ha szülőként nem segítünk nekik célt felállítani, akkor nem tanulnak meg küzdeni azok eléréséért sem. Nem lesznek arra sem motiváltak, hogy fejlődjenek és jobb eredményeket érjenek el.

De az sem jó, ha a szülőként túl magas, elérhetetlen elvárásokat támasztasz a gyermeked felé. Ez ugyanis kudarcélményhez és motiváció elvesztéséhez vezethet.

Ne kritizáld, ha rossz jegyet kap! Ha hibáztatod, akkor azzal csak azt éred el, hogy elveszti a maradék kedvét is, s nem fog többet gyakorolni. Fél majd újra próbálkozni, így biztosan kudarcra ítéled.

A matematika tanulása egy folyamatos fejlődési folyamat. Fontos, hogy a diákok ne adják fel, ne veszítsék el a motivációjukat, akkor sem, ha valamelyik témakör nehezebben megy. A kitartás és a türelem elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeresek legyenek matekból.

Ha ehhez a sikerhez egy motiváló, önbizalomnövelő, élményalapú és gyakorlatorientált matekos segítségre van szüksége gyermekednek, akkor ajánlom ezt a videót.

Nagy Éva középiskolai matektanár, matek korrepetálás

Éva

GOMATEK