Miért nem megy a matek? 5 gyakori hiba, amit a te középiskolás gyermeked is elkövet.

A matematika gyakran okoz fejtörést a középiskolásoknak, illetve a szüleiknek is. Vajon mi lehet az oka, hogy egyesek könnyen boldogulnak a matekkal, mások viszont nehezen? Most megmutatok öt gyakori hibát, amelyek miatt a diákoknak nem megy a matek, és problémáik adódhatnak. Majd módszereket is javaslok, hogyan lehet a matekos gondokat, kudarcokat csökkenteni.

1. Megfelelő alapok nélkül nem megy a matek

A matek hasonlóan a nyelvtanuláshoz olyan, mint egy házépítés. Ha nincsenek meg az alapok, nincs mire felhúzni a következő szintet. A matematika tananyagok egymásra épülnek, ezért nagyon fontos, hogy stabil alapokkal rendelkezzenek a tanulók.

Lehet azt gondolni, ha valaki nem ért, nem tanul meg egy anyagrészt, abból nagy baj nem lesz. De ez sajnos nem így van, mert semmit sem fog tudni, ami arra épül. Erre leginkább az érettségi előtti hónapokban a négy tanév anyagának ismétlésekor szokott fény derülni.

Miért nem megy a matek?

Második évben dolgoztam középiskolában, amikor az érettségi előtt három hónappal láttam összeomlani egy diák lányt. Elkezdtük az ismétlést az érettségire, és akkor borult ki, mert hiába evickélt át addig kettessel, instabil a tudása. Nem tud feladatokat megoldani, nem emlékszik a korábbi években tanultakra.

Nem megy a matek rendszeres gyakorlás nélkül

Sokszor mondtam már, a matek egy gyakorlati tantárgy. Itt nem elég megérteni a feladat megoldását. Persze meg kell érteni a feladatok megoldásához szükséges elméletet, és a feladatok levezetését is.

De ez még kevés az önálló feladatmegoldáshoz. Szükség van a feladatok begyakorlására is. Egyrészt azért, hogy az időkorlát az érettségin ne okozzon problémát, másrészt magabiztosságot ad a megszerzett rutin.

Mivel minden feladat más, ezért nem bemagolni kell a feladatok levezetését. Inkább a különböző feladattípusoknál alkalmazható ötleteket, képleteket, megoldási módszereket sok-sok gyakorlással kell elsajátítani.

Ezért nem megy a matek

Matektól való félelem is lehet gát

A matek órai kudarctól való félelem miatt egy olyan gát alakul ki sok diákban, ami teljesen leblokkolja a gondolkodását. Talán ismerős az, amikor otthon, vagy a magánórákon megy a feladatok megoldása, de a suliban nem. Bár ennek az is lehet az oka, hogy otthon vagy a korrepetáláson egy kis kezdő segítséget kap a tanuló. Egy kis plusz információval, egy kis biztatással már el tud indulni.

Az is tapasztalat, hogy sokan inkább meg sem szólalnak matek órán, csak nehogy kinevessék őket, vagy beszóljanak nekik. Nem mernek kérdezni sem, mert azt gondolják, hogy az újabb magyarázatot sem értik meg. Félnek attól, hogy ismét nem tudnak jól teljesíteni, és erre még rájöhet a saját vagy családi általi magas elvárás is. Nekem például volt olyan tanítványom, akinek dolgozatírás közben volt pánik rohama.

Motiváció hiánya is okozhat problémát

A diákok nagy része nem látja, mi értelme van matekot tanulni. Sokuknak továbbtanulási céljuk sincs, ezért motiváció hiányában, nem is foglalkoznak a matekkal. Szükséges egy elérhető célt kitűzni, olyat amiért meg kell küzdeni, de amit el akar érni a tanuló. Egy ilyen cél eléréséért a nem szeretem tantárgyakat is, mint a matek szívesebben tanulja a diák.

A motiváció hiánya gyakran a gyakorlás elhalasztásához vezet, ezáltal pedig csak a hiányosságok fognak tovább halmozódni.

Rossz tanulási szokások

A nem megfelelő tanulási módszer alkalmazása is okozhatja matekból az eredménytelenséget. Rossz módszerrel csak felesleges időt töltenek a diákok a matek füzetük felett. Nem a legjobb tanulási technika, a dolgozat előtti több órás matek-maraton. Ekkor ugyanis nincs ideje az információnak, a tudásnak beépülni, és a következő megmérettetésnél már nem lesz meg ez a tudás.

matektanulás

Az sem a legjobb módszer, ha mások által megoldott videókat néz a tanuló, mert ezzel „csak” a megértést segíti elő. Ez a tanulási mód azonban, nem támogatja a matek érettségin is nélkülözhetetlen önálló feladatmegoldás elsajátítását. Ezekkel a nem eléggé hatékony tanulási módokkal, rengeteg idő elmegy, de nem tudja a diák kihozni magából a maximumot.

Mi az a tanulási módszer, amivel végre jobb eredményeket lehet elérni matekból?

Miután tudjuk, hogy mi a kevésbé hatékony módja a matek tanulásnak, nézzük, hogyan lehet sikereket elérni matekból. Mert matekból a jó jegy záloga, az önálló eredményes feladatmegoldás.

Úgy kell tanulni a matekot, hogy közben a problémamegoldó, és feladatmegoldó képessége fejlődjön a diáknak. Ehhez pedig a kérdezve tanulás módszere a legeredményesebb.

Sok a feladat megoldásához vezető kérdésre válaszolva megtanulható a matek feladtok megoldásához vezető út. Nagyon fontos, hogy ne a tanár oldja meg a feladatot, és a diák csak passzív résztvevő legyen. Csak az aktív tanulás által lehet eredményeket elérni.

Interaktív videókból tanulva a feladatok megoldási módját lehet elsajátítani. A felugró kérdések megválaszolása után a videó folytatásában részletesen levezetett magyarázatot kap a tanuló. Így azt is tudja, hogy mit hibázott, és hogy lehet azt kijavítani. Ráadásul minden helyes válasz után még egy dicsérő üzenetet is kap a diák. Sok ilyen pozitív visszajelzés után a korábban megtépázott önbizalma is visszaépül.

Ha szeretnéd, hogy gyermeked is egyre jobb legyen matekból, és végre ne kényszerből üljön le matekozni, akkor próbálja ki a GOMATEK ingyenes leckéit.

Nagy Éva középiskolai matektanár, matek korrepetálás

Éva

GOMATEK