Szöveges matek érettségi feladatok
A kétszintű matematika érettségi bevezetése óta egyre inkább előtérbe kerül a matematikai tudás alkalmazásának a képessége. A matek érettségin egyre több olyan feladat szerepel, amely a matematikai modellalkotást, a szöveges feladatok megértését és megoldását méri. Minden évben hosszú szöveges matek érettségi feladatok is szerepelnek a vizsgafeladatok között.
Mi a szöveges feladatok előtérbe kerülésének oka?
A matematika tanítása a matematikai kompetenciák fejlesztése felé tolódott el. Erre jó példa, hogy a 2024-es matek érettségi óta az elvontabb gondolkodást igénylő koordinátageometria kisebb hangsúlyt kapott. Ugyanakkor a gyakorlatibb jellegű kombinatorikai és valószínűségszámítási feladatok kiemelt figyelmet kapnak.
Az iskola feladata ma már nem elsősorban az elméleti tudás átadása kell legyen, hiszen az könnyen megtalálható az interneten. A diákoknak az elméleti tudást a gyakorlatba kell tudni átültetni. A matek egy gyakorlati tantárgy, amelynek segítségével a mindennapi élet, a körülöttünk lévő világ modellezhető.
A szöveges feladatok segítségével leírhatók a megoldandó problémák. A hétköznapi életben is alkalmazható problémamegoldó képesség szöveges feladatok megoldásával fejleszthető, bár ez nem megy egyik napról a másikra.
Miért nehéz a szöveges matek feladatok megoldása?
Sajnos vannak olyan diákok, akiknek olvasási, szövegértési gondjaik vannak. Nekik egy hosszabb, összetettebb szöveges feladat félelmetes, érthetetlen.
Sokaknak nehézséget okozhat az is, hogy a szövegből kiszedjék a szükséges információkat, modellt alkossanak a feladatból. Ehhez egy bizonyos fokú érettségre is szükség van. Akinek van tapasztalata és a mindennapi életből talál egy hasonló példát, akkor azon a szálon már el tud indulni a megoldás.
A diákoknak az is problémát okozhat egy szöveges feladat megoldása során, hogy nem tudják alkalmazni a megtanult elméleti anyagot. Nem értik, hol van a szöveg mögött a matek. Általában a szöveges feladatból felírható egyenlet megoldása már menne, csak odáig nem jutnak el.
Segítség a szöveges matek feladatok megoldásában
Sokat segíthet, ha a feladat szövegezése érthető, és a tanuló korábbi a mindennapokban megélt tapasztalataira épít. Ekkor akár még az érdeklődését, kíváncsiságát is felkelti a diáknak, és már van is egy célja, hogy megoldja a feladatot.
A szövegben található képek, ábrák megkönnyíthetik a szöveg megértését, a modellalkotást.
A szöveges matek érettségi feladatok között vannak nehezebb, összetetteb feladatok is. Ezek szerencsére általában több részkérdésből állnak, amelyek nem is feltétlenül kapcsolódnak egymáshoz. Ha a szövegkörnyezet mégis összefügg, akkor sem egy matematikai témakörből valók általában a részfeladatok. Ez azt jelenti, hogy nem egy nagyon nehéz feladatot kell megoldani a matek érettségin, hanem több egyszerűbb, hasonló szövegezésű részfeladatot. Így kevésbé rémísztő egyszöveges feladat.
Hogyan lehet megoldani egy szöveges matek érettségi feladatot?
Első és legfontosabb tanácsom, hogy ne az érettségi előtt néhány hónappal, héttel kezdje el az érettségire készülő ezeknek a feladatoknak a gyakorlását. A feladatok komplexitása miatt is szükséges, hogy rutint szerezzenek a vizsgázók az ilyen típusú feladatok megoldásában.
A feladat megoldását természetesen a szöveg elolvasásával kell kezdeni. Először egyben, az egész feladatot, lassan, figyelmesen, nem szkennelve olvasva.
Ezután újra lehet olvasni az első részkérdést. Ilyenkor már van egy kép a tanuló fejében a feladatról. Ekkor célszerű kiemelni a szövegből a lényeget.
Általában minden leírt információnak jelentősége van, ezt is végig kell gondolni. Vajon miért írták le a látszólag kevésbé fontos, magyarázó szöveget?
Ki lehet írni a feladat megoldásához szükséges adatokat, információkat is.
Ezután már jöhet a matematikai modellalkotás. Azaz meg kell fogalmazni a feladatban szereplő problémát, kérdést. Végig kell gondolni, milyen összefüggések segíthetnek a megoldás során.
Jó ötlet, ha a tanuló rajzot, ábrát, táblázatot készít, mert ezzel már elindul a feladat megoldásának az útján.
Éva
GOMATEK