Miért utálják a diákok a matekot? És hogyan változtathatsz ezen?
A matematika sokszor megugorhatatlan akadályt jelent a diákok számára. A számok, a képletek és a bonyolult szöveges feladatok sokszor elriasztják őket a matektanulástól. De miért alakul ki ez a negatív attitűd a matematika iránt? Miért utálják a diákok a matekot? És hogyan lehet ezt megváltoztatni?
Miért alakul ki a matekkal szembeni negatív attitűd?
A matekpara hátterében számos tényező állhat. Egyrészt a hagyományos frontális tanítási módszerek gyakran unalmasak. Már évtizedekkel ezelőtt is nehéz volt felkelteni a tanulók figyelmét azzal, ha a tanár a tábla előtt magyarázott. A diákok nehezen ismerik fel így a tanultak gyakorlati hasznát, ezért nehezebben is tanulnak.
A társadalmi sztereotípiák is nagy szerepet játszanak. „A lányoknak nem baj, ha nem megy a matek, ők legyenek másból jók.” „Nem baj, ha rossz a gyerek matekból, én is mindig hülye voltam belőle.” „A matekot csak a kockák értik, a többiek viszont jól boldogulnak az életben.” Ilyen és ehhez hasonló mondatokat sokan sokszor hallanak a matektanulásuk során, sajnos még tanároktól is.
Az ilyen negatív személyes tapasztalatok éppen ezért nagy mértékben formálják az attitűdöt. Egy rossz tapasztalat, egy nem támogató tanár negatív hatással lehet a matektanulásra. Elveszi a diák kedvét a matek feladatok megoldásától, és hajlamosít arra, hogy a matekot egy negatív skatulyába tegye a diák.
A kudarctól való félelem szintén gátló tényező. Ha valaki megtapasztalta korábban, hogy nem jól oldott meg egy matek feladatot, és ezért rossz jegyet kapott, akkor ez a negatív élmény visszafoghatja. Sok ilyen tapasztalat után már nem is mer elkezdeni egy matek feladatot önállóan megoldani.
Miért fontos, hogy a diákok megszeressék a matekot?
A matematika tanulásának sikere, a pozitív kötődés a tantárgyhoz szorosan összefügg a diákok motivációjával. Amikor valaki élvezi a tanulást, sokkal nyitottabb lesz, könnyebben ér el eredményeket, kitartóbb lesz a nehézségek leküzdésében is.
Azok, akik nem félnek a matektól, netán szeretik azt, aktívan részt vesznek az órákon, önállóan is foglalkoznak a matematikával. A céljuk eléréséért sokkal kitartóbban dolgoznak, még akkor is, ha egy „nemszeretem” tárgyat kell tanulni.
Az élményalapú, interaktív tanulás során a diákok mélyebb megértést szereznek az anyagról, ugyanis aktívan részt vesznek a tanulási folyamatban. Az így megszerzett tudást később is tudják alkalmazni.
A rendszeres pozitív megerősítés, mint a GOMATEK interaktív matek tanfolyamaiban, fokozatosan egyre nagyobb önbizalmat adnak. A magabiztosabb diákok szívesebben gyakorolnak, és több időt szentelnek a feladatok megoldására, ennek következtében egyre jobb eredményeket érnek el.
Mit tehetsz azért, hogy gyermeked ne utálja a matekot?
Minden gyerek más tempóban tanul, ne légy türelmetlen. Segítsd őt megtalálni a számára legjobb tanulási módszert, amit nem csak kényszerből csinál
Mutass neki különböző tanulási módokat. Nem minden gyerek tud ugyanazzal a módszerrel eredményt elérni. Van, akinek elég az órai magyarázat, van, akinek interaktív feladatlapok, vagy csoportban tanulás szükséges a matek megértéséhez.
Mutasd meg a gyermekednek, hogy a matek nem csak az iskolában, hanem a mindennapi életben is hasznos. Találjátok meg a kapcsolatot a hétköznapi tevékenységek, mint például vásárlás, sport vagy főzés és a matek között.
Dicsérd meg az erőfeszítéseit! Fontos, hogy elismerd a gyermeked matektanulásba fektetett munkáját és a fejlődését. A pozitív visszajelzés nagyban motiválhatja őt.
Ha te is azt szeretnéd, hogy a gyermekednek sikerélménye legyen matekból, akkor próbálja ki a GOMATEK interaktív matek tanfolyamait ingyen.
Éva
GOMATEK