Aktív tanulással eredményesebb lehet középiskolás gyermeked matekból 

Akik 2005 előtt érettségizettek, bizony elméletből is számot kellett, hogy adjanak a tudásukról. Számukra ismeretlenek az aktív tanulás, az interaktív matek tanfolyam fogalmak.

A kétszintű érettségi bevezetése óta azonban, a középszintű írásbelin nincs elméleti tétel kimondás és bizonyítás sem. Ez azt jelenti, hogy a középiskolában a matek szinte teljesen gyakorlati tantárggyá vált. Tehát nem az elméleti tudást, hanem az azt alkalmazó matematikai tudást kell elsajátítani, ezt pedig aktív tanulással lehet megszerezni.

Na de mi is ez az aktív tanulás?

Azt már mindenki tapasztalta, hogy elméletben nem lehet megtanulni autót vezetni. Bár az autóvezetéshez mindenféleképpen tudni kell az elmélet, de az, aki csak a KRESZ-t tudja azt még nem tud autót vezetni. Számos gyakorlás és konkrét vezetési óra kell ahhoz, hogy forgalomba kerüljenek az új jogosítvánnyal rendelkezők. 

tanulás a gyakorlatban

Sok olyan tudásunk van, amit a gyakorlatból szerzünk, persze megfelelő elméleti háttérismeret alkalmazásával. Ez azt jelenti, hogy nem a passzív tudásunkat használjuk, hanem a gyakorlatban alkalmazzuk a korábbi ismereteinket, megszerzett tudásunkat. Ez az aktív tanulás.

A matek is egy gyakorlatorientált tantárgy, ezért akkor szerezhet jobb jegyet, érhet el jobb eredményt gyermeked matekból, ha aktívan tanul.

Hogy lehet a matekot aktívan tanulni?

Úgy ahogy az autóvezetést is, vagyis csak aktívan lehet megtanulni a matekot. Először meg kell tanulni az elméletet, tudni kell, hogy milyen összefüggéseket, képleteket, definíciókat, tételeket alkalmazhatunk egy-egy feladat megoldása során. Ha ugyanis ez a tudás nincs meg, tuti, hogy nem fog menni a feladatok megoldása.

Gondolj csak bele, ha nem tudod az autóban hol a sebességváltó, akkor magasabb fokozatba sem tudsz kapcsolni, illetve el sem tudsz indulni. De természetesen az elméleti tudás még kevés, mert nem elég tudni azt, hogy melyik tábla mit jelent a közlekedésben. Ha balesetmentesen akarunk vezetni, a táblák utasítása alapján kell vezetni. Ehhez pedig sok gyakorlás és rutin kell.

Hogyan lehet ezt a sok gyakorlást matekból megvalósítani? Most azt gondolod, ez rengeteg idő, és egy magán matektanár segítségével nagyon sok pénz is. De megmutatom neked, hogy ez nem feltétlenül van így. Matekból aktív tanulás segítségével lehet jobb eredményt elérni, ezért egy olyan tanfolyamot állítottam össze középiskolásoknak, amely ebben támogatja őket.

aktív tanulás

GOMATEK interaktív matek tanfolyammal eredményesebb az aktív tanulás

A tanfolyam minden leckéje egy interaktív videóból és egy interaktív feladatlapból áll.  Az interaktív videó segítségével nemcsak megérteni lehet a matek feladatokat, hanem begyakorolni is. Az interaktív tesztek, feladatok segítségével pedig rutint lehet szerezni benne.

Hogyan néz ki egy interaktív videó? 

Az az egyik leghatékonyabb tanulási módszer, ha interaktív videóval tanul valaki. Ez a videó is úgy indul, mint egy hagyományos videó, azaz elmondom benne az elméletet és egy mintapéldát oldok meg. Ezután a következő példákat a diáknak önállóan kell megoldania, de tanári vezetés, segítség mellett. Ez azt jelenti, hogy a feladatokat részkérdésekre bontottam. Minden kérdés külön felugró ablakban jelenik meg, amelynek a megoldását a füzetbe kell levezetni.

A végeredményt be kell írni a megfelelő helyre, ezután a rendszer automatikusan és azonnal kijavítja a megoldást. Jó megoldás esetén a tanuló dicséretet kap, tehát az önbizalmát erősíti az interaktív videóval.

Akkor sincs semmi gond, ha nem lett jó, vagy nem teljesen jó a feladat megoldása. Hiszen a videó folytatásában részletesen levezetem a feladat megoldását. Tehát nemcsak a végeredményt látja a diák, hanem annak a részletes levezetését is. Így a tanuló a füzetben lévő saját levezetését ki tudja javítani, vagyis tud tanulni a saját hibájából.

A videó végén pedig meg lehet nézni, hány feladatot oldott meg jól a diák. 

Aktív tanulás interaktív videók megnézése után

Az interaktív videókból megérti a tanuló az elméletet és már tanári segítséggel meg tud oldani néhány feladatot önállóan is. Már csak rutint kell szereznie ebben. Ekkor célszerű elővenni az interaktív feladatlapokat, ahol a videókhoz hasonló módon kérdésekre, részfeladatokra kell válaszolni. Természetesen a megoldás megadása után itt is részletesen leírt magyarázat következik. Valamint, a helyes megoldások után a dicséret sem maradhat el.

A GOMATEK interaktív tanfolyamban ezenkívül az elméleti tananyag is megtalálható, illetve minden témakör végén egy-egy összefoglaló interaktív feladatlap is segíti a dolgozatra való készülést. 

Nagy Éva középiskolai matektanár, matek korrepetálás

Éva

GOMATEK