Online matek: a sikeres érettségihez vezető út
Az elmúlt időszakban jelentősen átalakult a középiskolás diákok tanulási módszere, stílusa, szokása. Sokan közülük az internet segítségével egészítik ki az iskolában megszerezhető tudást, vagy pótolják a lemaradásukat, hiányosságaikat. A legnehezebb érettségi tantárgyat, a matekot is könnyebb online elsajátítani, az online matek egyre népszerűbb.
Az online térben számos lehetőség adott a diákok számára, hogy saját tempójukban, kényelmes, otthoni környezetben értsék meg online a matekot. Illetve ami ennél is fontosabb, segítséget kapnak ahhoz, hogy megtanuljanak önállóan feladatokat megoldani.
Az online matektanulás előnyei
Az online matekozás egyik legnagyobb előnye a rugalmasság. Ekkor ugyanis nincs szükségük arra, hogy adott időpontban és helyszínen legyenek jelen az órán. Bármikor és bárhol tanulhatnak, akár egy okostelefonon, táblagépen vagy számítógépen, laptopon.
Ezt a fajta rugalmasságot leginkább azok a diákok kedvelik, akiknek számos egyéb elfoglaltságuk miatt szoros az időbeosztásuk, így nehezen illeszthető be számukra a hagyományos oktatás a mindennap rutinba.
Egy másik fontos szempont a személyre szabhatóság. A jól összeállított online tananyagok lehetővé teszik, hogy a diákok a saját tempójukban haladjanak, ezáltal egyéni haladási utat biztosítva számukra.
Azonban az a legjobb, ha nemcsak online, hanem interaktív is a tanulás. Ekkor az interaktív feladatok, a gyakorló tesztek, a személyre szabott visszajelzések segítik a diákokat felismerni hiányosságaikat és fejlődni a feladatmegoldásban.
Az online matek hátrányai
Az online matektanulás természetesen nemcsak előnyökkel jár, és nem való mindenkinek. A motiváció hiánya, illetve hosszútávú fenntartása, az esetleges felmerülő technikai problémák megnehezíthetik az online tanulást. A megfelelő tanulási stratégiák alkalmazásával, jól felépített tananyag segítségével szülői és tanári támogatással ezek a nehézségek is leküzdhetőek.
Online matektanulás formái középiskolás diákok számára
Több különböző módon lehet tanulni online a matekot. Az egyik leggyakoribb a videótárból tanulás, ahol előre felvett videók segítségével sajátítható el a tananyag. A magántanárok is egyre gyakrabban tartanak online órákat, korrepetálásokat, így személyes segítséget is kaphatnak a diákok.
Az oktatóprogramok, már nem csak videókat tartalmaznak. Az interaktív oktatóprogramok a videós tananyag mellett gyakorló feladatokkal, tesztekkel és közvetlen visszajelzéssel segítenek a tudás megszerzésében. A továbbiakban részletesen kielemezzük ezeket az online matektanulási formákat.
Online matek magántanár
A matek mindig is a nehezen érthető tantárgyak közé tartozott, ezért sokan kerestek és keresnek ma is segítséget matekból. Korábban szinte kizárólag személyes órák voltak ezek. Miután azonban egyre elterjedtebb az online tanulás, így sokan a korrepetálást is az online térbe helyezték át. De az online korrepetálás sem jelent mindenki számára jó megoldást.
Nagyon fontos a megfelelő technikai háttér mellett az, hogy a diák is akarja megtanulni a tananyagot. Itt ugyanis jobban magára van utalva, mint amikor személyesen jelen van az órán. Kevesebb a tanári kontrol is, illetve jobban kijátszható.
A matek egy gyakorlati tantárgy, ezért fontos, hogy a megértésen túl a feladatok megoldását is begyakorolja a tanuló. Ez pedig csak akkor megy, ha ő maga is megoldja, leírja a feladatok megoldásának a levezetését. Az nem elég, ha csak megnézi a képernyőn, hogy oldja meg a tanár a feladatot.
Ez majdnem olyan mintha a neten talált videót nézné meg. Bár az online korrepetálás közben lehet kérdezni is, de ha nem a diák oldja meg a feladatot, akkor abból nem tanul. Ilyen esetben a megértésen túl nem sok hozzáadott érték keletkezik. Ehhez pedig nem kell a drága magántanár, elég a neten megtalálható ingyenes videó is.
A jó online matek magántanár kérdezve tanít
A legjobb, ha a diáknak is van digitális táblája, és tud ő is a tanár által megosztott whiteboardra írni. Ekkor tényleg a feladat megoldásának a menetét sajátíthatja el a tanuló. Ugyanis így aktívan részt vesz az órán, hiszen ő oldja meg a tanár által az óra előtt keresett, személyre szóló feladatokat. Ha bármikor elakad a feladatmegoldás során, vagy hibásan dolgozik a tanár azonnal tud korrigálni, segíteni.
Ez a módszer ugyanolyan hatékony, mintha a valóságban is egymás mellett ülne a tanár és a diák. A tanuló kellő rutint szerez a feladatok megoldásában, amit tanári felügyelet mellett biztosan nem rosszul sajátít el. Ha a tanár a diák képességeinek megfelelő szintű, fokozatosan nehezedő feladatokat válogat az órára, akkor azok megoldásával az önbizalma is fejleszthető.
Persze nem minden diáknak van digitális táblája, de ekkor ugyanezt a füzetébe kell csinálnia. Az online matek órák csak akkor hatékonyak, ha a diák saját maga is megoldja a feladatokat. A tanár ekkor is tud kérdezni, és célszerű a diák ötlete, gondolat szerint levezetnie a feladatot. Vagyis itt is a tanulónak kell gondolkoznia. A feladatot a tanár úgy írja, hogy a képernyőmegosztással a diák lássa, aki ezt a füzetébe írja is. Ugyanúgy, mint az iskolában.
Összességében az online matek korrepetálás hasonlóan a jelenlétihez, a legeredményesebb tanulási forma lehet a kérdezve tanulás módszerét alkalmazva. Éppen ezért, és a személyre szabott egyéni bánásmód miatt a legdrágább is.
Online matek videótár
Egy online videós matek tanfolyam olyan, mint egy matekos netflix. Sokan mondják, hogy a neten minden megtalálható, minek fizessenek egy online matek videós tananyagért.
Ingyenes online videós tananyagok
Persze igazuk is van, sok minden megtalálható az interneten, de nem mindegy, hogy mennyi idő megy el a megtalálásra, keresgélésre. Ha sikerül olyan csatornát találni, ahol matek feladatok megoldását magyarázzák el, akkor is számos kérdés merülhet fel. Az egyik legfontosabb, hogy ki állította össze a feladatokat? Fontos, hogy képzett szaktanártól tanuljon a diák olyantól, aki tisztában van az érettségi és az évfolyami követelményekkel, bemeneti tudással is.
Feleslegesen ne töltse senki az idejét olyan anyag megnézésével, amit nem tartalmaz a tavaly megváltozott érettségi követelmény. A másik probléma az ingyenesen elérhető anyagokkal, hogy nem fedik le a teljes tanév anyagát. Véletlenszerűen, egy-egy leckére, vagy feladattípusra rá lehet bukkanni, de egyben egy témakört részletesen kidolgozva már nehéz találni.
Egész éves online matek videótár
Számos olyan tananyag elérhető viszonylag kedvező áron, ahol videók segítségével tanulhatnak a diákok. Ennek is két különböző fajtája lehet, az egyik a csoportos óra, a másik az egyénileg használható oktatóanyag, e-learning.
Az online matek csoportos óra olyan, mint az egyéni korrepetálás, csak jóval nagyobb létszámban éppen ezért jóval kedvezőbb áron. Ez azt jelenti, hogy mindig egy adott időben van az óra, amihez otthonról lehet csatlakozni. Ha a diák nem tud részt venni egy órán, akkor az arról készült felvételt bármikor visszanézheti. Mivel sokan vesznek részt az órákon és felvétel is készül arról, ezért nem biztos, hogy mernek kérdezni a tanulók.
Az esetleg kimaradt óra pótlása is mindig nehézkes, sokszor el is marad. Így pedig pont az egyéni korrepetálás nagy előnye a kérdezve tanulás lehetősége nincs meg. Általában ezek a csoportos órák egy megmérettetésre készítenek fel, mint pl. a központi felvételi vagy az érettségi. Nem nagyon van olyan lehetőség, hogy egy adott évfolyam anyagát így feldolgozzák, hiszen minden iskolában, sőt minden osztályban máshol járnak.
E-learning online matek tananyagok
Ezt úgy kell elképzelni, hogy az adott tanév anyagát videóra vették, és a megvásárlás után bármikor, bármelyik rész megnézhető belőle. Mintha a neten minden óra anyaga fent lenne, és csak mellé kellene ülni és megtanulni. Ezekből az anyagokból nagyon jól meg lehet érteni a tananyagot, de a feladatmegoldó rutinszerzésben már nem igazán segítenek.
Itt ugyanis a tanár oldja meg a feladatokat, és a diák csak passzívan vesz rész az órán. Ehhez javasolt még egy olyan feladatgyűjtemény, amivel a feladatok megoldása önállóan begyakorolható, azaz a megoldás részletesen le van vezetve.
Interaktív online matek oktatóprogram
Az előbb említett videótárt és online feladatgyűjteményt tartalmazó interaktív oktatóprogramok segítségével lehet igen hatékonyan és önállóan készülni a következő órára. Az interaktivitása miatt ez a fajta tanulási mód magába hordozza a kérdezve tanulás, a személyre szabottság előnyét is.
Egy jól felépített interaktív online matek oktatóprogram több különböző formában tartalmazza a tananyagot. Ezáltal minden diák a számára leghatékonyabb, legkönnyebben érthető típusból tanulhat. Jó, ha van benne interaktív és hagyományos videó is, valamint interaktív és kinyomtatható feladatlap, természetesen részletes magyarázattal. Ezen kívül elméleti anyag, kvízek, játékok, a dolgozatra készülést segítő összefoglaló feladatlapok, ismétlő tananyagok is színesítik és elmélyítik a tanulást.
Hogyan lehet jól tanulni egy interaktív matek oktatóprogramból?
Először is fontos a célkitűzés, a motiváció, hiszen itt a diák önállóan készül, tehát nagyon tudatosan figyelnie kell az időbeosztásra, a folyamatos haladásra. Segítségre lehet egy haladási ütemterv és a tananyagba beépített játékosított megoldások, pozitív visszajelzések, dicséretek.
Matek feladatokat megoldani elméleti tudás nélkül elég nehéz, de az elmélet megtanulása, megértése még nem elég a feladatok megoldásához. Ezért egy új témakör esetén nélkülözhetetlen az elméleti tananyag megértése. Tehát az oktatóprogramnak akár videós magyarázatként, akár írott formában tartalmaznia kell az elméleti összefüggéseket, képletetek, tételeket, definíciókat.
Az interaktív videókban a GOMATEK oktatóprogramban előbb az elméleti ismeretek átadása történik meg, majd egy mintapélda levezetését nézheti meg a tanuló. Ezután az önálló feladatmegoldás következik. A feladat kérdése egy felugró ablakban megjelenik, miközben megáll a videó. Ekkor a tanuló egy lapon vagy egy digitális felületen a korábbi példa alapján megoldja a feladatot. A felugró ablakba beírt válasz megadását követően a rendszer automatikusan és azonnal kijavítja a tanuló munkáját.
Helyes válasz esetén egy dicsérő, pozitív visszajelzést kap a diák, ezzel is megerősítve, hogy helyes úton jár. A videó ekkor újra elindul, és a folytatásban meg lehet nézni a feladat részletes levezetését. Akinek könnyen ment a feladat megoldása, ezt a lépést ki is hagyhatja, mehet rögtön a következő kérdéshez. Ha valaki nehezebben érti meg a levezetést, többször újra is nézheti a videó adott részét vagy egészét.
Bonyolúltabb feladatok megoldásában is segít az online matek oktatóprogram
Egy -egy összetettebb, bonyolultabb feladat több egyszerűbb részkérdést tartalmaz. Ez több szempontból is előnyös. Ha a tanuló általában nem tudja egyedül elkezdeni a feladatok megoldását, akkor így egy kis segítséget kap. Sok diákra jellemző, hogy meglát egy hosszabb szövegezésű feladatot, és megijed tőle, el sem kezdi azt.
Ezzel a módszerrel azonban nem egy hosszabb feladatot kell megoldani, hanem több egyszerűbb kérdésre kell válaszolni. Az ilyen tananyagból azt is megtanulhatja a diák, milyen lépésekből, hogyan lehet felépíteni egy sok pontos feladat megoldását.
A videós tanulás után el kell sajátítani a tananyagot, rutint kell szerezni a feladatok megoldásában. Ebben nyújtanak segítséget az interaktív feladatlapok. Ezek az interaktív videóhoz hasonlóan készültek. Itt is kérdésekre, részkérdésekre kell válaszolni a feladatmegoldás közben. Ezekre a kérdésekre természetesen nem véletlenszerűen kell megadni a választ, hanem végig kell számolni azokat. A válasz megadása után itt is azonnal és részletesen levezetett magyarázatot kap a diák, és helyes válasz esetén dicséretet.
Javaslom, hogy minden leckét az interaktív videóval és az interaktív feladatlappal kezdjen a tanuló, mert szükség esetén segítséget is kaphat. A részfeladatokban, ha valamit elszámol, javítás után tovább tud haladni, ha elakad a következő kérdés segít továbblépni. Ezek után jöhetnek a kinyomtatható feladatlapok. Persze ez is csak akkor segítség, ha nem csak a végeredményt közli, hanem a részletesen levezetett megoldást is.
Ez most így nagyon sok időnek és munkának tűnik, de az interaktív videók és feladatlapok is kb. 30-40 perc alatt elvégezhetők. A többi tananyag meg szabadon választható, mindenki ki tudja mazsolázni a számára hasznos feladattípust. Ha sok gyakorlásra van szüksége minden lecke, minden feladatát megoldhatja, a dolgozat előtt külön interaktív összefoglaló anyaggal is gyakorolhat. Abban az esetben, ha valami könnyen megy, akkor az átléphető, kihagyható.
Összegzés
Összességében elmondható, hogy az online matektanulás számos előnnyel jár a középiskolás diákok számára. A rugalmasság, a személyre szabhatóság és a kényelem mind olyan tényezők, amelyek vonzóvá teszik ezt a tanulási formát. Azonban fontos, hogy a diákok tudatosan válasszák ki az online tananyagokat és megfelelően szervezzék a tanulási idejüket. Ebben kívánt segíteni ez az írás.
Ha szeretnéd kipróbálni a leghatékonyabb, ár-érték arányban is legjobb tanulási módszert, akkor ezt most az ingyenes leckék gyakorlásával megteheted.
Éva
GOMATEK